Mediji površno izveštavaju o izborima, prisutni slučajevi favorizovanja i zloupotreba
Biro za društvena istraživanja (BIRODI) kao organizacija koja sprovodi monitoring medija na srpskom jeziku na Kosovu i Srbiji na temu lokalnih izbora na Kosovu, kao i izbornog procesa, konstatuje da mediji nisu bili u funkciji kreiranja demokratske atmosfere koja bi u fokus stavila programe kandidata, odnosno motivisala građane da na izbore izađu. Nasuprot tome, mediji su samo „ojačali“ postojeće konflikte, kao i podele unutar srpske zajednice. Mediji se nisu značajnoj meri bavili analizom programa izbornih lista i kvaliteta kandidata na izbornim listama, uprkos javno dostupnim informacijama o „sumnjivim“ prošlostim kandidata na listama za odbornike. Ambijent u kome mediji funkcionišu takođe u mnogome ograničava rad novinara i sprečava kvalitetno i pravovremeno obaveštavanje građana o izbornom procesu i uopšte temama koje su vezane za izbore.
Tema Briselskog sporazuma je u medijima marginalizovana na način da građanima nije objašnjen njegov sadržaj i implikacije koje će njegova implementacija imati na građane, što je kod građana stvorilo zbunjenost i strah(Istraživanje Foruma za etničke odnose sprovedeno u drugoj polovini septembra pokazuje da između 30-40% građana severa Kosova nema jasan stav da li je „za“ ili „protiv“ primene Briselskog sporazuma).
Dosadašnji nalazi monitoringa medija takođe ukazuju da se mediji na Kosovu i Srbiji nisu u značajnoj meri bavili edukacijom birača o izbornom procesu, niti su analitički obrađivali problematiku organizovanja izbora(problemi sa biračkim spiskom, ličnim ispravama koje su potrebne za glasanje itd.), već su se u najvećoj meri postavili kao prenosioci informacija – izveštaja o aktivnostima političkih subjekata u kampanji o čemu svedoći veliki broj medijskih priloga u kojima novinar nije prepoznat kao akter.
Tokom perioda montoringa medija (7.10 – 3.11.2013) je zabeleženo:
– Dominantno praćenje aktivnosti GI „Srpska“ i poseta funkcionera Vlade Republike Srbije Kosovu koje su stavljane u kontekst podrške GI „Srpska“, najviše na javnim servisima RTS i TV Most, zatim ostalim medijima u Srbiji i na severu Kosova;
– Mediji nisu uopšte izveštavali/obrađivali teme o (pred)izbornim aktivnostima koje se odnose na različite vrste pritisaka na građane kao što su radne obaveze zaposlenih u javnim preduzećima da prisustvuju predizbornim skupovima GI „Srpska“; slučajevi dopisa direktora javnih ustanova koji su uvodili obavezu zaposlenih da izađu na izbore, iako su mnogi materijali koji svedoče o ovome već nedeljama unazad bili dostupni putem društvenih mreža;
– Predizborne aktivnosti u svim sredinama sa većinskim srpskim stanovništvom na Kosovu nisu ravnomerno praćene – predizborne aktivnosti u Kosovskoj Kamenici i okolini su propraćene jako slabo ili nikako;
– O aktivnostima antikampanje se izveštavalo isključivo kroz izveštavanje sa skupova zagovornika bojkota izbora, uz jednu specijalnu emsiju na TV Kiss u kojoj su gosti bili Nebojša Jović, iz antiizbornog štaba i predstavnik DSS-a Nebojša Minić (29.10.2013 18:30 Specijalna emisija: ”Razgovor s’ povodom” u trajanju od 27 min). U navedenoj emisiji je Nebojša Jović najavio izlazak aktivista antiizbornog štaba, okupljanje oko biračkih centara i razgovore sa građanima koji se upućuju na birališta;
– Slučaj direktne povezanosti medija i političkog aktera – Direktor i gl.i odgovorni urednik TV Mir iz Leposavića, Nenad Radosavljević je istovremeno i vodio kampanju kao nosilac liste – kao kandidat za gradonačelnika ispred GI „Narodna pravda Leposavić“;
– Zabeleženi su slučajevi i direktne zloupotrebe humanitarnih aktivnosti u cilju promocije GI „Srpska“:
o Humanitarna pomoć u službi promocije GI „Srpska“ – Telekom Srbija je uputio medicinske aparate kao pomoc bolnici u Kosovskoj Mitrovici, u ime zaposlenih se obratila Miljana Nikolić GI Srpska, potpisana u medijskim izveštajima kao direktorka Doma zdravlja, na kraju govora je pozvala građane da glasaju za GI „Srpska“; 30.10.2013 Vest je navedena u informativnim emisijama,dnevnici TV Most 17:30 i TV Kiss 18:00. Prilog je trajao 160 sekundi na TV Most,dok je isto vreme trajao i na TV Kiss.
o U Zvečanu, u Domu zdravlja je doveden očni specijalista od strane GI Srpska i u medijskim izveštajima je naznačeno da besplatne preglede specijaliste organizuje GI Srpska – (28.10.2013 17:30h Dnevnik TV Most – 87 sekundi dužina priloga);
o Aktivnosti na asfaltiranju ulica u Zvečanu – medijski prilozi su sadržali informaciju da je GI Srpska pomogla radove – (Vučina Janković, nosilac liste GI Srpska za Zvečan rekao da je GI Srpska finansijski pomogla radove – TV Most; 29.10.2013 – Dnevnik, prilog trajao 85 sekundi).
– Na sam dan izbora u nedelju 3.11.2013.godine, mnoge novinarske ekipe u Kosovskoj Mitrovici su bile izložene verbalnom vređanju od strane okupljenih grupa zagovornika bojkota izbora;
– U izveštajima posle izbornog dana, mediji nisu iskoristili priliku da analitički pristupe obradi informacija o slučajevima kupovine glasova, neovlašćenom snimanju građana koji su krenuli na biračka mesta i drugim zloupotrebama ličnih podataka, velikom broju nevažećih listića, i ulogama/odgovornostima predstavnika međunarodne zajednice, Misije OSCE, EULEX-a i Kosovske policije u (ne)obezbeđivanju biračkih mesta u Kosovskoj Mitrovici;
Biro za društvena istraživanja (BIRODI) predlaže da:
– Agencija za borbu protiv korupcije da u skladu da svojim nadležnostima izvrši kontrolu finansiranja izborne kampanje, odnosno sredstava iz Srbije koje su korišćene u okviru humanitarne pomoći čiji su darodavci državni organi, javna preduzeća, preduzeća u kojima država ima vlasništvo i javne institucije;
Poverenik za informacije od javnog značaja u skladu sa svojim nadležnostima utvrdi da li je bilo kršenja Zakona o zaštiti podataka o ličnosti prilikom neovlašćenog snimanja građana koji su 3.11.2013. glasali na lokalnim izborima i uopšte tokom celog toka predizborne kampanje;
– Republička Radio-difuzna agenija (RRA), u skladu sa svojim nadležnostima utvrdi da li je tokom trajanja izborne kampanje bilo kršenja zakona koji regulišu ponašanje medija u Srbiji u izbornom procesu;
U periodu od 7. oktobra do 7. decembra 2013. godine Biro za društvena istraživanja (BIRODI) iz Beograda, uz podršku National Endowment for Democracy (NED) sprovodi monitoring medija tokom perioda sprovođenja lokalnih izbora na Kosovu.
Monitoring medija u trajanju od dva meseca obuhvata 12 elektronskih medija na Kosovu, kao i 6 elektronskih i štampanih medija u Srbiji. Mediji koji se prate na Kosovu: RTK1 (vesti na srpskom jeziku), RTK 2, TV Puls, TV Most, TV MIR, TV Kiss, TV HERC, Radio Gračanica, Radio KiM, Radio Kontakt +, SWS City radio Štrpce i nezavisna produkcija Medija Centra Čaglavica (emisije „Slobodno srpski“, „Srpsko-srpski dijalog“), kao i Dnevnik KOSMA medijske mreže. Mediji koji se prate u Srbiji: RTS1, B92, RTV Pink (televizije); Danas, Večernje Novosti, Blic (dnevne novine).
Monitoringom medija se prate centralne informativne emisije (dnevnici i vesti) navedenih medija, kao i specijalne emisije (intervjui, okrugli stolovi, debate…) koje su posvećene izborima.
Biro za društvena istraživanja (BIRODI) će konačni izveštaj o izveštavanju medija na temu izbora na Kosovu koji će sadržati i kvantitativne podatke o zastupljenosti aktera i konačne kvalitativne ocene sa preporukama objaviti do kraja tekuće godine.
Preuzmite saopštenje: SAOPSTENJE BIRODI MM Kosovo I
Saopstenje na srpskom, albanskom i engleskom jeziku na: www.mediamonitor.rs