Bez deliberativnih medija nastaju vaninstitucionalne forme ispoljavanja društvenih napetosti – Odgovornost je na REM-u i RTS-u!
Biro za društvena istraživanja (BIRODI) povodom Svetskog dana slobode medija, a na osnovu osmogodišnjeg monitoringa medija, istraživanja stavova publike o medijima, ali i medijske tranzcicije ističe da je proces medijske tranzicije umesto dominatno deliberativnih, istraživačko-analitičkih medija stvorio dominantno zastupljene medije koji su sredstvo promocije, propagande i odmazde. To je rezultiralo da tek svaki peti građanin smata da ib mediji objektivno informišu, tako da se oni koji su mlađi od 30 godine i imaju više i visoko obrazovanje okreću samoinformisanju na društvenim mrežama i internetu.
RTS kao javni servis umesto da bude zaštitnik javnog interesa i oslonac deliberacije, on je sredstvo „guranja pod tepih“ informacija o relevantnim događajima, akterima i procesima, koji mogu da uznemire (izvršnu) vlast.
Istovetno se ponaša i Regulatorna agencija za elektronske medije, koja umesto da bude proaktivni učesnik medijske tranzicije, na šta je obavezuje član 5 Zakona o elektronskim medija, ona je još jedno regulatotno telo koje svoj opstanka vidi u „radu ispod rada javnosti“, javnosti bez koje prema Jurgenu Habermasu, najvećem živom filozofu nema republike, odnosno države.
Upravo ove dve institucije nose „krst odgovornosti“ ne samo za stanje u medijima, jer bez deliberativnih medija nastaju vaninstutucionalne forme (šerpovanje i bakljanje) ispoljavanja (društvenih) tenzija.
Zato BIRODI poziva odgovorna lica u RTS-u i REM-u da napokon počnu da rade na ostvarivanju uslova koji će omogućiti poštovanje Ustava, člana 51. koji građanima garantuje pravo na informisanje, odnosno informacije koje su objektivne, pravovremene i relevatne.
Na taj način će ova dva stuba slobodne javnosti na (ne)posredan način obesmisliti postojanje medija kojima je isključiva funkcija promocija, propaganda i medijska odmazda, ali i presudno uticati da Srbija postane država slobodnih medija, javnost, sloboda govora i slobodnog istraživanja javnog mnjenja.