Biro za društvena istraživanja: Neophodno je uspostaviti samoregulatornu Komisiju za integritet istraživanja javnog mnjenja i medija.
Svodočeći sve većoj krizi poverenja u istraživanja javnog mnjenja, koje se po podacima BIRODI ogleda u (ne)poverenju 50% građana Srbije, ali i da neke od agencija/istraživačkih organizacija zbog potencijalne odmazde, za šta je BIRODI bio pokazni primer, kriju svoje ime kao realizatori istraživanjima, BIRODI predlaže formiranje Komsije za integritet istraživanja javnog mnjenja i medija kao samoregulatornog telo koje bi se staralo o:
-
-
-
- Izradi Kodeksa istraživača javnogx mnejnja i medija na bazi međunarodnih kodeska u oblasti istraživanja javnog mnjenja (ESOMAR i WAPOR kodeks) prilagođenog ovdašnjem ambijentu, te primeni i praćenju kodeksa,
- Monitoringu sprovođenja javnih nabavki za sva istraživanja javnog mnjenja i medija koji se (su)finansiraju iz javnih izvora i razvojne pomoći formiranjem javno dostupnog Registra istraživanja javnog mnjenja i medija,
- Strateškom razvoju profesije istraživača javnog mnjenja i medija i
- Dodeli godišnjih priznanja za doprinos integritetu istraživanja javnog mnjenja i medija.
-
-
Članovi Komisije za integritet istraživanja javnog mnjenja i medija bi bili:
-
-
-
- Predstavnici istraživačkih organizacija, agencija i instituta u oblasti istraživanja javnog mnjenja
- Istraživači javnog mnjenja iz Srbije koji rade u inostranstvu
- Ovdašnji i profesori koji rade u inostranstvu kao profesori u oblasti metodologije društvenih istraživanja
-
-
U teoriji i praksi, jedna profesija postoji ukoliko ima svoj sistem obrazovanja, strukovno udruženje i etički kodeks, odnosno mehanizam za praćenje i sprečavanje zloupotrebe stručnog znanja (ekspertize) od strane pripadnika profesije ili uz njihovu saglasnosti.
Imajući u vidu da ne postoji efekasan mehanizam praćenja međunarodnih kodeksa ESOMAR-a i WAPOR-a, kao i da nijedna od navedenih komponenti profesije istraživača javnog mnjenja i medija u celosti ne funkcioniše u Srbiji. Zato smatramo obaveznim osnivanje samoregulatornog mehanizma, čime dajemo ključni doprinos profesionalizaciji profesije istraživača javnog mnjenja i medija u Srbiji! Samo izgrađen mehanizam profesionalnog organizovanja garantuje funkcionalnost profesije, tj. da će profesija služiti onome zbog čega je nastala potreba za njom. Uspostavljanjem ovakvog mehanizma bi se doprinelo transparetnosti i edukaciji opšte javnosti, a sve zajedno rastu poverenja u istraživanja javnog mnjenja kao instument držanja vlade odgovornom i prilike da se u javnosti čuju stavovi građana kao neophodan element demokratske javnosti bez koje nema države!