BIRODI dostavio Republičkom javnom tužilaštvu Alternativni izveštaj o radu REM! Očekujemo da nadležno tužilaštvo postupi po službenoj dužnosti!
Biro za društvena istraživanja je Republičkom javnom tužilaštvu dostavio Alternativni izveštaj o radu REM-a (Saveta i službi REM-a).
Izveštaj je nastao kao rezultat analize nalaza koje su objavili međunarodni akteri (UN stručnjaci, ODIHR i EU) sam REM, ali i domaći stručnjaci u oblasti medija. Deo analize je napravljen na osnivu rezultata BIRODI-a monitoringu medija počev od 2012. godine.
Zaključci Alternativnog izvestaja su da (je):
– REM od 2014. radi u nezakonitom stanju, stoga što svoje interne akte Statut i Poslovnik nije uskladio shodno članu 115. Zakona o elektronskim medijima.
– REM godinama sistematski odbija da sankcioniše pružaoce medijskih usluga (PMU), uključujući i televizije sa nacionalnom frekvencijom, zbog njihovog kontinuirano neistinitog i neobjektivnog informisanja zasnovanog na dezinformacijama i manipulacijama, a čime se najgrublje krši obaveza medija da informišu istinito, pravovremeno i objektivno (član 47. ZEM).
– REM godinama sistematski odbija da sankcioniše PMUzbog prisustva govora mržnje i nasilja (verbalnog i fizičkog) u programskim sadržajima koji se čak emituju i u dnevnim terminima kada TV gledaju deca i maloletnici, iako su zakonom obavezni da reaguju i sankcionišu medije koji krše odredbe zakona koji se tiču zabrane govora mržnje, obaveze zaštite ljudskog dostojanstva i zaštite dece i maloletnika od štetnih sadržaja koji mogu ugroziti njihov mentalni i duhovni razvoj. Ovakvim ponašanjem prekršio je odredbe Zakona o elektronskim medijima (47, 50, 51, 67), kao i odredbe Pravilnika o zaštiti prava maloletnika u oblasti pružanja medijskih usluga (3-8, 20, 22-24 i 27-28).
– REM je prekršio zakon i podzakonska akta (Pravilnik o minimalnim uslovima za pružanje medijske usluge i kriterijumima za odlučivanje u postupku izdavanja dozvole za pružanje medijske usluge na osnovu sprovedenog javnog konkursa, članovi od 10. do 33), dodelivši nacionalne frekvencije televizijama za koje je sam utvrdio da nisu poštovale preuzete obaveze iz svojih elaborata.
– Pri određivanju broja nacionalnih frekvencija, REMnije izradio analizu medijskog tržišta kako bi vlasnici nacionalnih frekvencija mogli svoje poslovanje da organizuju na održiv način, odnosno u skladu za zakonom i predatim elaboratima.
– Počev od 2016. televizije sa nacionalnim pokrivanjem su nesankcionisano kršile članove od 5. do 8. Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja medijskih usluga u vreme izborne kampanje i van nje. To je imalo za posledicu izuzetno pozitivno izveštavanje o nosiocima izvršne vlasti, čime je građanima Srbije uskraćeno pravo na potpuno, istinito, objektivno i blagovremeno informisanje, a kako je to definisano Ustavom Srbije (član 51), Zakonom o javnom informisanju (član 15) i Zakonom o elektronskim medijima (član 47).
– REM je diskreciono odlučivao da li će podatke o sprovođenju monitoringa izveštavanja PMU tokom izbora da saopštava javnosti u vidu izveštaja.
– REM je za potrebe monitoringa izveštavanja PMU kreirao metodologiju koja je suprotna međunarodnim standardima, što za posledicu ima da REM dobija rezultate koji su različiti od uporedno sprovedenih monitoringa PMU. Plod ovakvog postupanja REM-a je pad integriteta izveštavanja PMU tokom izbornih kampanja od 2012. naovamo.
– U Srbiji postoji dugotrajan toksičan javni govor koji se nesankcionisano emituje od strane PMU (koji prenose izjave javnih funkcionera) i političara (stranačkih lidera i članova), čime se nekažnjivo krši član 27. Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja medijskih usluga za čije sprovođenje je zadužen REM.
– REM neblagovremeno i selektivno postupa po prijavama koje dobija preko svoje onlajn platforme. Podnosioci ne dobijaju verifikaciju, odnosno dokaz da su dostavili prijavu.
– REM je odbio da sprovede odluku Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti kojom je obavezan da podatke iz monitoringa PMU dostavi Birou za društvena istraživanja u mašinski čitljivom formatu.
– REM je svojim odlukama u slučaju kršenja Кodeksa članova Saveta REM-a legitimizovao govor mržnje u javnosti.
– REM je svojim nepostupanjem omogućio da se načinom izveštavanja PMU stvori predstava u javnosti da Aleksandar Vučić, kao predsednik Srbije, ima pravo na ona ovlašćenja koja po Ustavu Srbije (član 123) pripadaju Vladi Srbije, odnosno brisanje granice između predsednika Republike i predsednika Srpske napredne stranke
Sve napred navedeno za posledicu ima:
– Uskraćivanje ustavnih prava građanana istinito, potpuno, objektivno i blagovremeno informisanje.
– Legalizacija i legitimizacija govora mržnje i nasilja zbog izostanka sankcionisanja od strane REM-a, ali i zbog promocije govora mržnje iz redova članova Saveta REM-a.
– Кršenje ljudskih prava i ljudskog dostojanstva, kako u medijskim sadržajima tako i u čitavom javnom prostoru,sa posebnim akcentom na kršenje prava dece i maloletnika koji su, i pored zakonske zaštite, konstantno izloženi štetnim sadržajima punim nasilja i vulgarnosti, što je ostavilo, i ostavlja, nesagledive posledice na njihov moralni, mentalni i duhovni razvoj.
– Postojanje ekonomski neodrživih PMU koji su u funkciji interesa političkih aktera i vlasnika medijskog kapitala, a ne javnog interesa.
– Uspostavljanje medijskog ambijenta u kojem dominiraju promocija, propaganda i etiketiranje kao forme medijskog ponašanja u oblasti politike. Istovremeno, imamo dominaciju zabavnih sadržaja nauštrb naučno-obrazovnih, dokumentarnih i dečjih, a za kojima kod građana kao konzumenata postoji interes, odnosno potreba.
– Uspostavljanje i održavanje „industrije populizma“.
U društvu izražene društvene anomije i dezorganizacije nesankcionisanje, odnosno omogućavanje emitovanja medijskih sadržaja koji su suprotni zakonu ili su na nezakonit način emitovani, čin je koji doprinosi legalizaciji i legitimizaciji nasilja kao društveno prihvatljivog oblika ponašanja.