BIRODI o izveštavanje medija u Srbiji i zastupljenost aktera u centralnim informativnim emisijama

BIRODI o izveštavanje medija u Srbiji i zastupljenost aktera u centralnim informativnim emisijama

BIRODI je sproveo monitoring centralnih informativnih emisija na televizijama sa nacionalnom frekvencijom i kablovske televizije N1 tokom trajanja epidemije virusa COVID-19 i predizborne kampanje.

Osobenost ovog monitoringa sastojala se u tome da su se vremenski preklopila dva krupna društvena procesa, epidemija COVID-19 i parlamentarni izbori.

Mimo vremenskog preklapanja, relacija između epidemije COVID-19 i predizborne kampanje višestrano je uticala na medijski diskurs. Tome je u presudnoj meri doprinelo i to što su ključni medijski protagonisti bili istovetni u oba slučaja.

 

KLJUČNI NALAZI MONITORINGA MEDIJA TOKOM EPIDEMIJE COVID-19

(16.03.2020. – 30.04.2020.)

  • Vlada Srbije, Krizni štab i predsednik Srbije Aleksandar Vučić dominantni su akteri u izveštavanju na posmatranim televizijama tokom epidemije virusa COVID-19. Ovi akteri su, po pravilu, predstavljeni neutralno, a naglasak je bio na ekstenzivnom prenošenju činjenica, bez analiza i dijaloga dva ili više aktera.
  • Aleksandar Vučić beleži najveću prisutnost u svim posmatranim emisijama, s time da je ona najveća na TV Pink, a najmanja na TV Happy.
  • Kao nikada do sada, skoro čitav sadržaj posmatranih središnjih informativnih emisija odnosio se, izravno ili posredno, na epidemiju COVID-19.
  • Gledaoci su bili u prilici da se informišu o zdravstvenim pravima u pogledu virusa COVID-19, kao i o mogućnostima za zdravstvenu zaštitu. Svakodnevno su informisani o situaciji u državi kao celini, kao i o situaciji na lokalnom nivou.
  • Za razliku od nosilaca vlasti i članova Kriznog štaba, primetno je bilo medijsko odsustvo opozicionih stranaka, nezavisnih epidemiologa i građanskih aktivista. TV Pink ni ovaj put nije odustala od negativnog medijskog predstavljenja dotičnih društvenih aktera.
  • Analizu stanja u zdravstvenom sistemu ili, pak, kritike mera Vlade Srbije mediji naklonjeni vladajućim strukturama koriste za medijsku kampanju i obračun.
  • Vlasnik TV Pink je jedan od zastupljenijih aktera, usled toga što je Nacionalni dnevnik TV Pink poslužio, između ostalog, i za njegovu višestruku samopromociju.
  • Kao retko kada, medijsko predstavljanje pandemije COVID-19 svet je pretvorilo u globalno selo. Gledaoci su svakodnevno obaveštavani o statističkim pokazateljima i preduzetim biopolitičkim merama raznih zemalja sveta. Medijski najzastupljenije države/političari su: Kina, SAD (Tramp), EU (iznad svega Italija i Španija) i Rusija (Putin).

ZAKLJUČCI MONITORINGA MEDIJA TOKOM PREDIZBORNE KAMPANJE

  • Medijska zakonitost dugog trajanja potvrdila se i tokom ove predizborne kampanje – Aleksandar Vučić je medijski suveren. Na svim monitorisanim televizijama dominira Aleksandar Vučić, kod koga se do neraspoznatljivosti stapaju državna i stranačka funkcija.
  • U medijskom tretmanu ovih izbora posmatrane televizije su se opredelile za samopredstavljanje izbornih listi. U jasno izdvojenom segmentu centralnih informativnih emisija izbornim listama je pružena mogućnost za njihovo samopredstavljanje. Pritom, to njihovo samopredstavljanje je imalo jedno krupno ograničenje, a to je krajnje svedeno vreme. Političke partije koje zagovaraju bojkot nisu bile predstavljene u Dnevniku 2.
  • Od svih posmatranih televizija, TV Pink je posvetila najviše vremena izveštavanju o predizbornoj kampanji. Aleksandar Vučić je na TV Pink bio najzastupljeniji akter, i to sa visokim udelom pozitivne intonacije. Opozicione partije koje su se odlučile na bojkot izbora su na TV Pink bile predstavljene sa izrazito negativnim predznakom.
  • Televizija N1 je nastojala da kritičkije i aktivnije predstavlja političke aktere, nadasve one vladajuće. Istovremeno, primetno je da su partije koje su zagovarale bojkot bile predstavljene pozitivno.

Share this post


Pretraži