BIRODI: Sprečiti eventualno zarobljavnje Narodne skupštine Srbije od strane budućeg predsednika Republike kao dela izvršne vlasti!

BIRODI: Sprečiti eventualno zarobljavnje Narodne skupštine Srbije od strane budućeg predsednika Republike kao dela izvršne vlasti!

Biro za društvena istaživanja – BIRODI ukazuje na potencijalno zarobljavanje Narodne skupštine Srbije od strane budućeg predsednika Republike, koje se dešava tako što predsednik stranke, koji je ujedno predsednik Republike ili se kandiduje za tu funkciju, koristeći svoja ovlašćenje po statutu stranke vrši definisanje kriterijuma i predlaganje kandidata za poslanike na izbornoj listi stranke, koje tokom kampanje podrži tako što u naziv izborne liste uključi ime predsednika stranke, odnosno (kandidata) za predsednika Repubike, jer svojim rejtingom značajno utiče u ostvarivanju što boljih rezultata izborne liste za parlamentarne izbore.
Imajući navedeno u vidu, kao i pravo i obavezu narodnih poslanika da reaguju u slučaju kršenja Ustava Srbije od strane predsednika Republike (član 118), dolazimo u situaciju koja je definisana Zakonom o sprečavanju korupcije, član 40, stav 2, a prema kojoj nijedan javni funkcioner ne može biti u zavisnom položaju na način da neko može da utiče ne njegovu nepristrasnost, odnosno da javnu funkciju koristi zarad sticanja bilo kakve koristi ili pogodnosti za sebe ili povezano lice.
Ovako predloženi i izabrani narodni poslanici su u zavisnom odnosu nasparam predsednika Republike, koji je ujedno i predsednik stranke čiji su narodni poslanici članovi. Da se ne radi samo o formalnom aspektu zarobljavanja zakonodavne vlasti od strane predsednika Republike, koji je i predsednik političke partije, a uz pomoć partijskog statuta, govore rezultati istraživanja profesora Pravnog fakultate i člana Centra za pravosudne studije, Tanasija Marinkovića, od 2017.godine aktuelni predsednik, Aleksandar Vučić, je u najmanje 25 slučajeva prekšio Ustav Republike Srbije u delu pravosuđa.  Narodni poslanici nisu nijednom reagovali prema obavezama i pravima koje imaju po članu 118 Ustava Republike Srbije.
Pozivamo Republičku izbornu komisiju da pri odobravanju kandidatura za predsednika Republike zatraži mišljenje Agencije za sprečavanje korupcije povodom člana 40 ovog zakona, kada je u pitanju zavisan položaj narodnih poslanika prema predsedniku Republike. BIRODI je u okviru svojih higijenskih mera za unapređenje izbornih uslova predlagao da političke stranke koje imaju u svojim statutima članove koji daju pravo predsedniku stranke da predlaže poslanike te članove statuta obrišu kako bi se, ponavljamo, sprečilo zarobljavanja zakonodavne vlasti od predsednka Republike kao dela izvršne vlasti uz pomoć odredbi partijskog statuta stavljanjem narodnih poslanika u zavisan odnos prema predsedniku Republike i partije.

Na ovu situaciju BIRODI je ukazao na jučerašnjem sastanku sa Posmatračkom misijom ODIHR-a. Takođe, na ovu situaciju smo ukazivali i 2020. godine. ODIHR je u svom izveštaju iz 2020. godine  ukaza na problem spajanja javnih i partijskih funkcija što je suprotno aktima OSCE-a.

Share this post


Pretraži