Higijenske mera za unapređenje izbornog integriteta u Srbiji!

Higijenske mera za unapređenje izbornog integriteta u Srbiji!

BIRO za društvena istraživanja (BIRODI), shodno „Analizi Nacrta zaključka„, koji je plod Drugog dijaloga o unapređenju izbornih uslova, predlaže higijenske mere, koje treba da očuvaju i uspostave vladavinu prava i poštovanje zakona, odnosno integritet institucija i profesija koje su (ne)posredno uključene i bitne za integritet izbornog procesa uz pomoć Misija OSCE u Srbiji:

1. Predsednik Republike Srbije da podnese ostavku na mesto predsednika Srpske napredne stranke ili ostane na mestu predsednika Srpske napredne stranke i bude jedan od kandidata za poslanika, odnosno budućeg premijera. Na ovaj način bi bili ispoštovani članovi 111. Ustava Republike Srbije, član 1 Zakona o predsedniku Republike i OSCE Dokument iz Kopenhagena iz 1990 stav 5.4.

2. Da sve političke stranke (Srpska napredna stranka, Demokratska stranka, Narodna stranka, Stranka slobode i pravde, Socijaldemokratska stranka…), koje u svojim statutima imaju odredbe koje predsedniku stranke daju pravo i obavezu da formira kriterijume i predlože kandidate u za narodne poslanike da promene svoje statute ili drugačije nazvane akte ovog reda. Ovim se sprečava nastanak zavisnog odnosa između izabranog poslanika i predsednika Republike, a sve sa namerom da spreči kršenje člana 40 Zakona o sprečavanju korupcije.

3. Izmeniti član 50 Zakona o sprečavanju korupcije na način da se izbaci stav koji glasi: “Odredba stava ovog člana ne odnosi se na javne funkcionere koji su izabrani neposredno od građana“. To bi bio način da se predsedniku Republike zabrani da koristi javne rersurse i javne događaje za partijsku promociju tokom i van izborne kampanje.

4. Na nivou javnih servisa (obavezno) i privatnih televizija sa nacionalnim pokrivanjem (po izboru) uspostaviti mehanizam novinarske samoevaluacije priloga koji su povezani sa temama ili su u rubrikama politika, društvo i ekonomijama, kultura i sport emtiovanih u centralnim informativnim emisijama i vestima. Model instrumenta za novinarsku evaluaciju priloga će izraditi NUNS i UNS u saradnji sa predstavnicima novinara članova udruženje u navedenim medijima. Monitorng primene i efekata primene će pratiti samoregulatorno profesionalno telo koje čine članovi NUNS-a i UNS-a, profesori katedri za novinarstvo i predstavnik Misiije OSCE u Srbiji iz medijskog odeljenja. Instrument novinarske samoevaluacije predstavlja operacionalizaciji Kodeksa novinara Srbije kojim se prati poštovanje Kodeksa prilikom izrade novinarskih sadržaja te prilozi koji se emituju su odraž profesionalne stručnosti i profesionalne etike o čijoj primeni se prati telo koje je fomirano na principu stručne kooregulacije.

5. Izvršiti izmenu člana 99 Zakona o izboru narodnih poslanika i dodati član u Zakon o izboru predsednika Republike na način da predlagači po dva člana Nadzornog odbora od kojih će Narodna skupština izabrati jednog su isključivo budu: Srpska akademija nauka i umetnosti, fakuteti koji se imaju predmete koji se neposredno tiču političkog sistema i medija, strukovna udruženja novinara, organizacija civilnog društva koje se bave izbornim procesom. Izbor kandidata za Nadzorni odbor, koji bi bio regulisan podzakonskim aktom, vrši se na nivou predlagača putem javnog konkursa, na osnovu kriterijuma građanskog, profesionalanog integriteta, stručnosti i posvećenosti. Sprovođenje izbora na nivou predlagača bi se sprovela uz prisustvo Misije OSCE u Srbiji. Misija OSCE bi bila i član Nadzornog odbora u ulozi posmatrača bez prava glasa. Zakonom treba urediti da ovo telo može od Službe Regulatornog tela za elektronske medije zatražiti da se sprovede monitorning izveštava emitera za protrebe rada Nadzornog odbora u skladu sa metodologijom koju su definisali Venecijanska komisija, ODIHR i Direktorat za ljudska prava Evropske komisije. Na ovaj način bi se izbegao uticaj učesnika na izborima na izbor sastava tela koje treba da nadzire proces izbora i uspostavila nezavisna stručna i građanska kontrola izbornog procesa pod okriljem Narodne skupštine Srbije.

6. Pokrenuti postupak za smenu Saveta REM-a imajući u vidu da ovo telo od donošenja novog Zakona o elektronskim medijima taj isti zakon krši od strane Saveta REM-a činjenicom da podzakonska akta Saveta REM-a nisu upodobljena važećem zakonu u zakonom predviđenom roku. Uporedo pokreniti zakonske i disciplinske postupke protiv predsednika Narodne skupštine Srbije i članova Saveta REM-a, koji nisu inicirali usvajanje podzakonskih akata.

7. Ministarstvo pravde u saradnji sa organizacijama civilnog društva koje se bave zaštitom uzbunjivača uz asistenciju i posredovanje Misiije OSCE u Srbiji da proveri funkcionalnost službenika za prijem informacija od uzbunjivača u javnom sektoru u smislu stručnosti i integriteta. Ovo se odnosi pre svega na utvrđivanje da li su službenici članvi političkih partija i ispita da li imaju potrebne resurse za obavljanje prijema informacija od uzbunjivača tokom izbornog procesa. Organizacije civilnog društva koje se bave zaštitom prava uzbunjivača u saradnjin sa Misijom OSCE prave centar za zaštitu i podršku uzbunjivačima u izbornom procesu.
Na ovaj način se na zakonit način vrši uspostavljanje zaštite osoba koje su predmet pritisaka tokom predizbornog postupka, odnosno osoba koje ukazuju na nepravilnosti.

8. Izraditi i usvojiti od strane Nadzornog tela Skupštine Srbije Kodeks istraživanja javnog mnjenja tokom izbornog procesa o čijem će se poštovanju starati Nadzorni odbor Skupštine Srbije. Ovaj kodeks će biti u skladu sa Svetskom asocijacijom za istraživanje javnog mnjenja

Share this post


Pretraži