Biro za društvena istraživanja je sproveo metodološku analizu Izveštaja REM monitoringa parlamentarnih i predsedničkih izbora 2022. godine-a o izveštavanju pružalaca medijskih usluga tokom izborne kampanje 2022. godine i zaključio:
- REM je citiranjem članova 22 i 24 Zakona o elektronskim medijima potvrdio da je imao obavezu da sprovodi monitoring pružalaca medijskih usluga;
- REM nije naveo na osnovu kojeg normativnog akta je definisao uzorački okvir, odnosno koje će pružaoce medijskih usluga monitorisati;
- REM nije primenio metodološka pravila OSCE-a, na koje se pozivao kao izvor za svoju metodologiju u delu uzorkovanja pružalaca medijskih usluga, definisanja tonaliteta na nivou aktera, monitoringa izveštavanja o javnim funkcionerima gde nije meren tonalitet;
- REM je u svom monitorigu mešao teme priloga i tonaliteta izveštavanja Tako se među temama javlja negativno ili pozitivno kononitanje aktera kao što su vlast, opozicija, predsednički kandidati iz opozicije, predsednici opozcionih stranaka i kandidati za gradonačenika Beograda i EU.
Tako, ako se gledaju nalazi izveštavanja pružalaca medijskih usluga iz vizure tonaliteta izveštavanja o medijima dobija se jedna slika, a kada se pogledaju teme, posebno one koje su u sebi sadržale tonalitet dobija se drugačija slika. Na ovaj način se sa dva indikatora meri jedna te ista pojava, tonalitet izveštavanja, što stvara veoma nisku konzinstentnost rezultata istraživanja i posledično tome njihovo tumačenje zavisi od onoga ko ih interpretira.
Usvajanjem ovakvog izveštaja članovi Saveta REM-a nisu ostvarili svoje nadležnosti definisane u članu 5 i članu 22 stavovima 21 i 22 Zakona o elektronskim medijima, odnosno prekršili su Kodeks članova Saveta REM-a u članu 1 – integritet članova Saveta REM-a i članu 5 – kompetentnost i profesionalno ponašanje.
Koliko raduje činjenica da je REM u svojim preporukama posle deset godina ukazivanja od strane BIRODI-a na fenomen partijskih kamera, a koji se ogleda u tome da su izborne liste pravile promotivno-propagandne sadržaje, a pružaoci medijskih usluga emitovali kao medijske sadržaje kršeći Zakon o elektronskim medijima i Kodeks novinara Srbije, toliko brine predlog REM-a da bude zaštićen od organizacija civilnog društva, koje posmatraju izborni proces, a čiji je doprinos naglasila i posmatračka misija ODIHR-a.
BIRODI poziva Savet REM-a da ispoštuje odluku Poverenika za informacije od javnog značaja i javnost Srbije omogući pristup bazama monitoringa pružalaca medijskih usluga u mašinski čitljivom formatu tako što će ih objaviti na portalu otvorenih podataka koji je u nadležnosti Kancelarije za informacionu tehnologiju i elektronsku upravz Vlalde Republike Srbije. Pored transparentnosti, REM bi na taj način omogućio stručnoj, naučnoj i akademskoj zajednici da mu pomogne u obavljanju njegove veoma bitne društvene uloge u oblasti medija.